Ak pomôcť psovi so zbraňou, aby bol sebavedomý, vyrovnaný a podriadený svojej práci? Zdatnosť psa pri love priamo súvisí s jeho celkovým duševným rozpoložením a vnímaním udalostí, ktoré sa dejú okolo neho. Toto zmýšľanie a vnímanie je manipulované a zdokonaľované skúsenosťami, s ktorými sa pes stretáva počas svojho vývoja a výcviku. Výsledkom je, že výcvik psov-nadháňačov zahŕňa oveľa viac ako len výcvik dravca na vyhľadávanie pachu vtáčej zveri.
Výcvik nadháňača vtákov sa dosť podobá výučbe človeka v tom zmysle, že všeobecným cieľom je vytvoriť produktívny, pútavý zážitok, ktorý špecifickým, zámerným spôsobom modifikuje súbor zručností, myslenie a/alebo správanie žiaka. Podobne ako u človeka, aj u psa genetika a nahromadené skúsenosti formujú spôsob, akým pes vníma, orientuje sa a reaguje na vstupy a podnety.
V chovateľskej stanici Ronnie Smith Kennels vyvíjame a trénujeme psy-nadháňače s neustálym zameraním na sebavedomie, vyrovnanosť a poddajnosť, čo nazývame tri C: confident, composed, and compliant (sebavedomý, vyrovnaný a poddajný). Sebavedomý pes je v procese učenia menej vystresovaný a je pravdepodobnejšie, že bude presne interpretovať udalosti, ktoré sa okolo neho dejú. Vyrovnaný pes dokáže počas výcviku a pri love zveri lepšie analyzovať a reagovať s chladnou hlavou. Poddajný pes má túžbu a schopnosť rozpoznávať signály a reagovať podľa zavedeného výcviku. Naším cieľom počas celého procesu výcviku je pomôcť psom presne interpretovať ľudské správanie, budovať odolnosť a asertivitu psa a poskytnúť mu zručnosti, ktoré mu umožnia prekonať stresové faktory. Tieto základné schopnosti umožnia psovi zosilnieť a nadobudnúť zručnosť v správaní podľa želania pri každom novom alebo náročnom zážitku.
Hodnotenie
Naša účinnosť a efektivita ako profesionálnych psovodov závisí od schopnosti psa presne interpretovať ľudské správanie, signály a udalosti. Pri prijímaní výcvikových psov v našej chovateľskej stanici hodnotíme, ako dobre každý jednotlivý pes interpretuje správanie ľudí a psov, a tiež pozorne sledujeme, ako je každý pes odolný a odvážny v novom prostredí. Schopnosť psa zmierniť stres a prispôsobiť sa novým situáciám sú dôležitými faktormi, ktoré určujú, ako dobre bude pes napredovať vo výcviku.
Pes, ktorý sa cíti dobre len s ľuďmi, ktorí sú v jeho živote bežne prítomní, môže pri stretnutí s novými ľuďmi reagovať vystrašene. Pes, ktorý sa bojí v blízkosti cudzích ľudí, bude mať prirodzenú negatívnu asociáciu s každou činnosťou, ktorú tento človek vykoná.Za posledných pár rokov sa počas covidu objavila generácia šteniat, ktorá nebola vo veľkej miere naučená socializácii s novými ľuďmi, v dôsledku čoho sme zaznamenali výrazný nárast počtu psov, ktorí začínali výcvik so strachom alebo so strachovo-agresívnym myslením. V posledných skupinách nových cvičených psov sa nezriedka stávalo, že až 25 percent z nich sa nám vyhýbalo, keď sme k nim prichádzali, a niektorí dokonca aj obranne vrčali a štekali. Predtým, ako sa začne nejaký produktívny výcvik, je potrebné zmeniť toto myslenie a naučiť psa, aby dokázal reagovať na svojich cvičiteľov pozitívne. Až potom sa bude môcť pri výcviku skutočne niečo naučiť.
Spomalenie procesu
Spolupráca so psom, aby ste zaistili, že má pozitívny vzťah k trénerovi, je prvým krokom k vybudovaniu sebavedomého, vyrovnaného a poddajného správania počas formálneho výcviku. Pri práci s bojazlivým psom zámerne vykonávame pomalé pohyby a snažíme sa minimalizovať množstvo stimulácie (každá činnosť alebo stav, ktorý vyvoláva reakciu alebo zmyslový podnet). Hoci si všímame bojazlivé správanie, psa neuspokojujeme ani sa ho nesnažíme upokojiť. Namiesto toho spomaľujeme kroky výcviku a pripravujeme psa na to, aby mal možnosť čeliť svojmu strachu zvládnuteľným tempom, a zároveň sa snažíme zabezpečiť jeho úspech. Tieto psy vedome nastavujeme tak, aby boli úspešné pri riešení jednoduchých úloh už na začiatku výcviku. Čím je pes vystresovanejší alebo bojazlivejší, tým viac je potrebné dbať na to, aby boli pokyny jednoduché a jasné.
Začíname v kontrolovanom prostredí s čo najmenším počtom podnetov alebo rušivých vplyvov a začíname zavedením rutiny. Rutina pomáha psom získať počiatočný úspech a buduje pevné základy. Keď pes začne lepšie reagovať na trénera, môžeme rozšíriť a začať meniť zaužívanú rutinu, aby sme uplatnili novonadobudnuté zručnosti v novom, trochu náročnejšom scenári. Tento proces pomáha psom postupne sa naučiť, ako zmierniť stres a prispôsobiť sa novým situáciám. Tento proces usmerňujeme, pričom berieme do úvahy skutočnosť, že psy so silným úzkostlivým správaním alebo tendenciami často nikdy úplne neprekonajú toto zmýšľanie. Dôsledným tréningom sa však môžu naučiť zmierňovať stres zdravým spôsobom a sebavedomo čeliť strachu pokojnejším, sebavedomejším a vyrovnanejším spôsobom.
Keď sa každý pes s cvičiteľom cíti dobre, ďalším krokom je zavedenie konceptu komunikácie prostredníctvom mechanických signálov vodidiel, kontrolných šnúr atď. Robíme to pomocou agilných prekážok, ktoré nazývame „Challenge Course“. Keď každý pes získa istotu a zručnosť pri zdolávaní fyzických prekážok, prejdeme na ľahké signály pomocou kontrolnej šnúry alebo povelového vodidla. Naše signály sa líšia, aby sme psovi sprostredkovali, ako chceme, aby sa pohyboval po jednotlivých prekážkach (prešiel, preskočil, postavil sa na dve nohy alebo stál úplne na prekážkach).V čase, keď väčšina psov absolvuje základný formálny výcvik, dokážu sa pohybovať po každej prekážke podľa drobných pokynov našej reči tela alebo miernych pokynov elektronického obojku. Využívame kreativitu, aby to bola zábava, a pomocou nuáns precvičujeme všetky spôsoby „základného správania psov-nadháňačov“ (ide s vami, je v pokoji a príde k vám) rôznymi spôsobmi. Tým, že meníme spôsob, akým využívame prekážky, psy získavajú oboznámenie a dôveru v priebeh a my vieme udržať psov zaujatých, nadšených a v stave učenia. Pripomeňme si, že sa vždy snažíme budovať dôveru, dodržiavanie pravidiel a pokoj.
Trénovanie pohody
Keď sa buduje sebadôvera, začneme pracovať na tom, aby sme psov naučili, ako sa počas výcviku správať vyrovnane. Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zaviesť tento koncept, je naučiť psa pokojne stáť vedľa svojho psovoda na voľnej vôdzke. Ak pes ťahá za vôdzku alebo kontrolnú šnúru, dáme pokyn na zmenu polohy psa po našom boku, pričom vôdzka môže byť voľná, pokiaľ pes zostane na mieste. Opakovaním sa psy čoraz väčšmi zdokonaľujú v pokojnom státí vedľa psovoda a my môžeme zvyšovať úroveň rozptýlenia, keď budeme od psa vyžadovať, aby naďalej stál na voľnej vôdzke. Pri práci s vyrovnaným zvieraťom môžeme psa ľahko naučiť byť na voľnej vôdzke.
Keď je pes pozitívne naladený a prístupný výcviku, formálny výcvik môže začať napredovať. Vtedy začneme vytvárať kontaktné body, ktorými psa upozorníme na požadované správanie, ako napríklad státie na mieste, chôdza s nami a príchod k nám. Vnímavá myseľ psa a zdravý vzťah s trénerom umožňujú psovi rýchlo a ľahko napredovať v procese formálneho výcviku. Konečný výsledok je lepšie pochopenie výcviku, a tým aj zdatnejší nadháňač v teréne.
Počas tréningového procesu vytvoríme pre každého psa motivátory (napr. nájdenie vtákov, dobroty, aportovanie atď.).Tieto motivátory potom používame pri danom psovi, aby sme ho zaujali a posúvali ho vpred v procese výcviku. Namiesto toho, aby sme sa snažili každému psovi vnútiť jeden prvok tréningu, usilujeme sa nájsť správnu rovnováhu tréningov individuálne pre každého psa. Ak pes pociťuje, že naňho kvôli zveri tlačíme, môžeme mu umožniť suchý tréning bez kontaktu s vtákom. To mu pomôže uvoľniť sa a oslobodiť myseľ. Ak sa psovi nedarí v niektorej časti výcviku poslúchať, budeme sa jej venovať len krátko a potom ho necháme pracovať s vtákmi. Vyváženie motivačných prvkov vo výcviku s prvkami, ktoré sú pre daného jedinca výzvou, pomáha budovať a udržiavať pozitívne myslenie a zároveň pretvárať správanie.
Našim praktikantom často hovoríme, že myslenie psa je oveľa dôležitejšie ako jeho vonkajší výkon. Pes so správnym zmýšľaním je ochotný spoluhráč, ktorý sa dokáže rýchlo učiť a prispôsobiť. Rozvíjanie tohto pozitívneho myslenia sa začína už v ranom veku a pokračuje počas celého života psa. Je to pravdepodobne najdôležitejšia súčasť ich úspechu.