Nápad odsúsený na úspech
Maďarská módna návrhárka Tünde Hrivnáková sa narodila do sveta odevov, jej mama a stará mama sú krajčírky, a vďaka nim obľúbila šitie oblečenia. V roku 2000 založila vlastnú módnu značku BY ME. Od roku 2017 svoju ponuku rozšírila o poľovnícke kolekcie, ktoré sa predstavia na Svetovej výstave poľovníctva a prírody 2021 „V spojení s prírodou“ v Maďarsku. Slovensko a naše ľudové tradície sú jej blízke, preto v jej tvorbe nájdeme aj slovenské motívy.
Ako vás uchvátilo poľovníctvo?
V súvislosti s mojou profesiou som bola v kontakte s niekoľkými poľovníčkami, ktoré sa stali mojimi pravidelnými zákazníčkami. Napríklad bývalá štátna tajomníčka Andrea Gulyás, ktorá je v súčasnosti riaditeľkou prioritných záležitostí svetovej výstavy, sa na rôznych poľovníckych podujatiach pravidelne objavovala v kostýmoch BY ME, pretože podľa jej názoru kostýmy v bavorskom štýle nereprezentovali maďarskú kultúru a hodnoty. Pre ňu som navrhla prvé poľovnícky inšpirované, ručne vyšívané oblečenia s originálnymi maďarskými motívmi. Kombinovala som v nich tému poľovníctva a prírody s motívmi maďarského ľudového umenia. Potom sa ukázalo, že aj iné moje zákazníčky majú vášeň pre poľovníctvo, a tiež mali záujem o poľovnícke oblečenie značky BY ME. Takto som s pomocou niekoľkých z nich vytvorila dámsku značku WONDEER. Poľovníctvo a s ním spojené tradície nakoniec oslovili aj mňa. Pri spoznávaní poľovníctva mi veľmi pomohli členky Poľovníckeho kultúrneho združenia Diana, najmä Beatrix Bán.
Ako ste prišli do kontaktu so svetovou výstavou?
Značka WONDEER bola založená v roku 2017, vyhľadávali ju mnohé poľovníčky. Jej reputácia sa dostala k vládnemu komisárovi Zoltánovi Kovácsovi, ktorý ma prizval na spoluprácu v súvislosti so svetovou výstavou. Naše koncepty sa zblížili v mnohých aspektoch, napríklad v úcte k tradícii a rovnováhe s prírodou. Okamžite sme boli zohratá dvojka.
Odborníci pracujúci na svetovej výstave už aj minulý rok nosili osobitnú kolekciu. Čo stálo za týmito kúskami?
Oblečenie je vyrobené z vysoko kvalitného materiálu z prírodnej vlny. Z hľadiska farieb dominujú farby prírody, zelená a hnedá, ktoré som doplnila sivobielou, ktorá síce vytvára akýsi kontrast, ale na druhej strane prepožičiava eleganciu a kvalitu vzhľadu nositeľa. Jednotlivé kusy som navrhla tak, aby sa dali navzájom dobre kombinovať a aby poskytovali rozmanitosť. Výber dekoratívnych motívov bola vážna úloha, pretože som ich musela aplikovať nielen na dámske ale aj na pánske oblečenia. Preto som konzultovala s niekoľkými poľovníkmi, lebo mojím cieľom bolo, aby sa v nich cítili dobre. Na základe takmer jednotných odpovedí som sa dostala k motívom výšiviek z Kalotaszegu. Tieto štvorcové vzory s krížikovou výšivkou navyše nesú globálne posolstvo, pretože naznačujú, že Maďari žijúci za hranicami tiež predstavujú dôležité hodnoty. Preto som sa ich v celej kolekcii pokúsila použiť ako druh spojovacieho článku.
Čo by sme mali vedieť o kolekcii vytvorenej v duchu svetovej výstavy?
Značka spomínaného pánskeho oblečenia dostala názov NIMROAD. Už deväťdesiat percent tejto kolekcie je dokončených, momentálne pracujeme na jej fotení. WONDEER sa vyrába nepretržite tri roky, zjavne v duchu svetovej výstavy, vybudovali sme ju s pomocou Poľovníckeho kultúrneho združenia Diana. Mimochodom, pre nich na rok 2021 chystáme špeciálne oblečenie, v ktorom sa budú môcť predstaviť na svetovej poľovníckej výstave. Mnoho ľudí ma však kontaktuje súkromne, pretože sa už pripravujú na budúcoročné podujatie.
Prečo je dôležité, aby poľovníci vystupovali jednotne?
Možno nepreháňam, keď poviem, že táto maďarská iniciatíva je svetovým unikátom, pretože neexistuje iná kolekcia poľovníckeho oblečenia, ktorá by na takejto úrovni odzrkadľovala vlastné tradície a kultúru národa. U nás je typické, že každý nosí bavorské oblečenie, a ja som sa to snažila pretvarovať do našej vlastnej identity prostredníctvom maďarského ľudového umenia. Ponechala som riešenia, ktoré mali za posledných dvadsať rokov nedeliteľný úspech, ale jednotlivé kúsky som pomocou rôznych aplikácií urobila módnymi. Jednoducho povedané, robím prechod medzi poľovníckym oblečením, rozšíreným bavorským oblečením a súčasnou módou.
Očakávate, že sa značky objavia aj na medzinárodnej scéne?
Áno, ba čo viac, prvé kúsky už boli vyrobené pre slovenských poľovníkov. Uvažovala som hlavne nad mužskou líniou, do práce som sa pustila s motívmi z Horehronia a Vajnor.
Čo vás viaže k Slovensku?
Vyrastala som v Tótkomlóse v Békešskej župe, v meste zásadne slovenskej národnosti. Tradície tu dodnes hrajú v živote ľudí veľmi dôležitú úlohu. V každodennom živote sa presadzuje nielen slovenské, ale aj maďarské ľudové umenie, takže som ich mohla súčasne spoznávať. Tvrdím, že ľudové umenie je spoločným svetovým jazykom, čo všade znamená to isté, úctu, kultúru, starodávne znalosti zdedené v rodine. V roku 2017 som mala rozsiahlu prehliadku mojej kolekcie v Galante, na jej konci tisíce ľudí tlieskali tomu, čo videli. V roku 2018 som bola pozvaná do Bratislavy na National Fashion Day, kde som reprezentovala Maďarsko. Svoje kolekcie tu predstavili najuznávanejší návrhári zo 16 krajín. Organizátori pozostávajúci z veľvyslancov uznali, že moja kolekcia najlepšie odrážala kultúru krajiny. Potom som si uvedomila, že jazyk mnou navrhnutého oblečenia bol univerzálny a umenie je o nás, o ľuďoch.
Kde ešte je vašej tvorbe prítomné slovenské kultúrne dedičstvo?
V roku 2007 som sa stretla s vtedajším slovenským veľvyslancom Jurajom Migašom a jeho manželkou Helenou Migašovou. Pani Migašová sa dopočula o mojej práci a navštívila ma. Bez slov okamžite pochopila posolstvo a kultúrnu hodnotu oblečenia, ktoré som navrhla. Ako prvá v diplomatických kruhoch hrdo kupovala a nosila moje oblečenie. Prostredníctvom jej kontaktov som stretla niekoľko tu žijúcich slovenských diplomatov, ktorým som do šatníkov prepašovala slovenské vzory. Slovenská kultúra mala na moju prácu veľmi pozitívny vplyv, lebo predtým som oblečenie väčšinou zdobila iba maďarskými motívmi. Mimochodom, tieto vzory z Tótkomlósu pochádzajú z oblasti z Galanty zo začiatku 20. storočia. Odvtedy som ich zachovanie považovala za akési poslanie. Inak s ľudovým umením nemôžete trafiť vedľa, pretože ľudia takéto oblečenie obvykle prijímajú veľmi láskavo. Napríklad oblečenie založené na slovenských vzoroch som v roku 2008 predstavila v Talianskom kultúrnom inštitúte. Úspech bol ohromujúci. Aj preto si myslím, že aplikácia vzorov na poľovnícke oblečenie je v podstate nápad odsúdený na úspech.
FOTO: JANOSPERL-PHOTOGRAPHY