Perokresby robia rytci väčšinou len na objednávku prezentačných projektov Westley Richards, napríklad také s prepracovanými ťahmi, či zobrazeniami zveri s ozdobou, a pre umelecké zbrane s hlbokými rytinami vykladané kameňmi a vzácnymi kovmi.
Kresba je umeleckým dielom samým o sebe. Môže byť drahá, no zákazníkovi, zbrojárovi aj rytcovi poskytne mnoho možností, na ktorých sa zakladá finálny dizajn. Pre zámku droplock kalibru 28 poskytol Vince Crowley niekoľko prepracovaných návrhov, každý trochu iný, s motívmi lastúr na čele lôžka a temennej páke. Všimnite si Crowleyho vkusnú rovnováhu medzi vytieňovanými a netieňovanými prvkami ťahov v jeho dizajnoch.
V 30. rokoch bol Westley Richards preslávený svojimi zbraňami prezentačnej kvality, ktoré boli populárne najmä u maharadžov v Indii.
Holá Westley Richards bez rytiny s ručne odnímateľnou zámkou droplock je stále elegantná a úhľadná zbraň, čo väčšine lôžkam hlavní chýba, najviac asi bežnej Anson & Deeley (A&D). Je vyrobená ako na Birminghamskom trhu za prvej svetovej vojny až po roky osemdesiate, so štandardným lôžkom hlavne A&D. Zámky nižšej či strednej triedy si väčšinou zaslúžia svoje meno – sú robustné a ich rytina napriek tomu, že je spravená dobre, málokedy zakrýva ich skrinkovú formu.
Zbraň Westley Richards, najmä s ručne odnímateľnou zámkou droplock, je esteticky celkom odlišná, s krivkami na tých najsprávnejších miestach. Oblé čelo lôžka, široké okrúhle ramená za nimi a široká páka záveru, ktorá pôvabne pokračuje k rozšírenej palcovej časti, a lôžko hlavne zdobené ornamentmi bez cvokov, ktoré by kazili bočné strany alebo rytinu. Steny sú tiež jemne zaoblené na oboch stranách, kde sa stretávajú s odnímateľnou krytkou.
Prehliadnite si napríklad starší ručne odnímateľný model Goldname, ktorého zdobením bolo len meno Westley Richards vykladané zlatom na oboch stranách lôžka hlavne s farebnou povrchovou úpravou. Zhotovené podľa najvyšších štandardov, Goldname droplocks stoja len o 5 libier menej než najlepšie verzie so štandardnou rytinou (115 libier verzus 120 libier v neskorších 20. rokoch 20. storočia). Westley Richards sále vyrába Gold Name zbrane.

„Je to puškárstvo vo svojej najčistejšej forme,“ hovorí riaditeľ Anthony Alborough-Tregear. „Dokazuje to skutočnú zručnosť, keďže na takej zbrani nezakryjete žiadnu chybu.“Väčšina nových Gold Names ú dvojhlavňové brokovnice s pevným zámkom, no v roku 2016 dokončil Westley Richards guľovnicu Goldname droplock kalibru .577, a v roku 2017 ďalšiu brokovnicu kalibru 20 – príklady skutočne pôsobivých línií lôžka hlavne.
V 30. rokoch bol Westley Richards preslávený svojimi zbraňami prezentačnej kvality, ktoré boli populárne najmä u maharadžov v Indii. Medzi nimi bol droplock Modèle de Luxe (komplikovane a umelecky vyrezávaná a gravírovaná zbraň s prvkami zveri, podľa jubilejného katalógu z roku 1912) a Modèle de Grande Luxe (umelecký rytec mal úplnú voľnosť).
Za svojich čias boli Grande Luxe droplocks so svojimi rytinami, ktoré sa ťahali donekonečna, rytinami zveri, vykladané zlatom a niekedy viacfarebnými portrétmi indických osobností, asi najdrahšími zbraňami vyrábanými v Británii, s cenou viac než dvojnásobok najlepších londýnskych zbraní s bočnou zámkou.
Po druhej svetovej vojne sa tradícia výroby prezentačných zbraní takmer vytratila. Nielen u Westley Richards, ale všade, keďže extravagantné objednávky zo zámoria zmizli spolu s Britským impériom. Riaditeľ Simon Clode nasledoval kroky svojho otca Waltera Clodea a pokračoval tradícii v 80. rokoch vytváraním vzťahov s najprominentnejšími americkými zberateľmi zbraní, a následne zhotovovaním zbraní aj s rytinami – podľa ich náročných požiadaviek.
Jeden z Clodeových najdôležitejších úspechov bolo zostavenie tímu rytcov, ktorí pracovali exkluzívne pre Westley Richards, čo niekedy znamenalo podstúpiť riziko s nádejnými neznámymi, ktorých zberatelia ešte nevyhľadávali.
Všimnite si Crowleyho vkusnú rovnováhu medzi vytieňovanými a netieňovanými prvkami ťahov v jeho dizajnoch.


„V posledných rokoch sme mali veľké šťastie na zákazníkov mysliacich dopredu, ktorých podpora nám dovolila rozvíjať a vzdelávať nových rytcov,“ hovorí Alborough-Tregear.
Jedným z rytcov firmy Westley Richards je Vincent Crowley (42), ktorý prišiel do firmy pred dvadsiatimi rokmi, keď si Clode všimol jeho potenciál. Clode ho spojil s talentovaným Rashidom El Hadim, ktorý do firmy prišiel len pár rokov pred tým. Rash ho zobral ako učňa. „Bol pre mňa skvelým učiteľom,“ povedal Crowley, „a takisto aj Peter Spode, ďalší rytec Westley Richards, ktorý mi stále pomáhal. Ako mladý rytec som si nemohol želať lepšie začiatky.“
Clode, ktorý zomrel v roku 2016, zohrával sám aktívnu úlohu vo vylepšovaní rytín zbraní Westley Richards. „Simon bol veľmi umelecký,“ povedal Alborough-Tregear. „Mal oko pre detail a celkové rozmiestnenie.“ Crowley spomínal na to, že Clode ho vždy podporoval v tom, aby posúval svoje hranice ďalej,a takisto v kreativite, „no prízvukoval aj prvky rytiny, ktoré mali rešpektovať históriu firmy.“
Novinka so zámkou droplock kalibru 28 je dokonalým príkladom Crowleyho inovácie spojenej s rešpektom voči tradíciám, a okrem toho nám aj ukazuje ako dokáže dobre prevedený dizajn vylepšiť a lichotiť líniám zbrane.„Bežná skrinková zámka je dizajnovou výzvou pre každého rytca,“ vysvetľuje Crowleyzo svojej dielne vo Worchestershire. „Bočná zámka má krivku na zadnej časti krytiek, ktorá je zároveň začiatkom plynulého vzoru.“
Má výstavnú kvalitu, no nie je až taká raritná, že si zbraň nemôžete zobrať na poľovačku, čo je koniec-koncov účelom zbrane.


Na zámke droplock sú však rovné hrany, ktoré treba prekonať, aby rytina zbraň dopĺňala, a aby celkový výsledok lahodil aj oku. „Zámky droplock sú oválnejšie než štandardné skrinkové zámky, no sú stále hranatejšie než bočné zámky,“ poznamenal Crowley. „Správne navrhnutá rytina pomáha k zjemneniu tej hranatosti.“
Pre Crowleyho začína dizajn zohľadnením zbrane ako celku. „Pre mňa je kľúčové vidieť bočnú zámku vcelku aj s pažbou, nie len samotné oceľové časti, ktoré treba vygravírovať,“ povedal. „Pri takejto zámke potrebuje rytec navrhnúť dizajn dômyselne.“ Táto dômyselnosť začína zahrnutím mramorovej štruktúry orechovej pažby do jeho dizajnu: „Na niektorých zbraniach som využil vzor pažby, kde sa spája s lôžkom hlavne, ako začiatok hlavného ťahu. Tak pokračuje každý ďalší ťah od tej hlavnej línie. Plynulé prechody pridávajú k celkovej estetike.“
Pre túto zbraň si objednali bohaté celkové gravírovanie, ktoré bolo veľmi komplexné a preto poskytol Alborough-Tregear niekoľko návrhov. „Moje náčrty ukázali niekoľko rôznych variantov, aby mali Trigger a jeho zákazník dobrú predstavu o rôznych možnostiach a potom si vybrali medzi jemnými zmenami v ťahoch.“ Crowley našiel inšpiráciu v sérii francúzskych vzorov z 19. storočia. „Simon ich objavil pred rokmi a často sme po nich siahali pri rôznych diskusiách o gravírovaní,“ povedal Crowley. „Toto bola moja príležitosť využiť ich inšpiráciu.“
Crowley nám ukázal zopár návrhov v motýlej forme rozložené plynulo akoby na jednoplošnom povrchu. „Výsledkom je to, že keď zbraň otočíte, vzor pokračuje a plynule prechádza na tri rôzne povrchy. Toto je užitočná technika na zjemnenie hranatého tvaru.“Ozdobné lastúrové motívy má Crowley najradšej, pretože na niektorých miestach dokonca pridávajú dramatickosť ostatným líniám. „Rád zvýrazňujem čelo na týchto menších lôžkach hlavne,“ hovorí.
Ozdobné lastúrové motívy má Crowley najradšej, pretože na niektorých miestach dokonca pridávajú dramatickosť ostatným líniám.



Pretože čelá lôžka na tejto zbrani neboli dosť veľké na to, aby sme zakomponovali lastúru v plnej hĺbke, pokračoval Crowley ťahmi až k zadnej časti hlavne, „takže keď je zbraň otvorená, dizajn dáva vizuálne zmysel na hlavniach aj na čele lôžka.“
Crowley výrazne zakomponoval aj motívy menších lastúr aj na najmenšie časti ako napríklad na spodnú časť lúčika.
Vygravíroval tiež palcovú časť temennej páky ako nádherne symetrickú lastúru. ,,Bola to jednoznačná voľba, pretože má na to dokonalý tvar, rovnako ako čelo lôžka. Vygravíroval som to jednoducho, presne tak, ako som si to nakreslil. Je veľmi uspokojivé, keď najjednoduchšie návrhy vyjdú tak dobre.”
Pre mňa je kľúčové vidieť bočnú zámku vcelku aj s pažbou, nie len samotné oceľové časti, ktoré treba vygravírovať.
Táto dokončená zbraň je umeleckým dielom modernej rytiny Westley Richards. Má výstavnú kvalitu, no nie je až taká raritná, že si zbraň nemôžete zobrať na poľovačku, čo je koniec-koncov účelom zbrane. Ťahy s plynulými prvkami v kombinácii s lastúrovými motívmi vytvárajú takmer organickú estetiku, akoby práve vyšli z prírody a nie od zbrojára. Crowleyho kompozícia vylepšuje všetky línie zbrane, a aj keď vychádza z historických kontinentálnych vplyvov, jej vzhľad je nestarnúci.
,,Dúfam, že dokončená zbraň majiteľa poteší. Je to Westley Richards, ktorý by som sám rad vlastnil a používal,” povedal Crowley. To asi každý.
Text bol publikovaný v magazíne Explora, Westley Richards