Dostali sme prísľub od Alaina Buhagiara, regionálneho manažéra AIGLE, že môžeme navštíviť závod. Najskôr si však prezrieme predvádzaciu miestnosť na jednej z rušných hlavných ciest Paríža, ktorá sa nachádza v elegantnom prostredí, oproti slávnemu javisku Olympia. Pri širokom výbere tovaru – módny odev, doplnky a topánky – sme sa na naše prekvapenie presvedčili o tom, že v palete ponuky čižiem predstavuje ani nie 10 % francúzska výroba; celkový ročný obrat 160 miliónov eur ročne patrí k 90 %-nému ostatku vyrábanému na Ďalekom Východe, predávaný samozrejme v iných cenových hladinách. Škálu výrobkov tvorí zo 61 % odev, 25 % čižmy a 12 % topánky. V rámci módnych odevov robia výmenu kolekcií dvakrát ročne, na čom si dávajú veľmi záležať, odkedy v roku 2003 odkúpilo dovtedy francúzsku spoločnosť jedno švajčiarske konzorcium, ktoré vlastní aj značky Lacoste a Gant.
Známa najmä v Ázii
Značka AIGLE je populárna predovšetkým v Ázii, za čo vďačí predovšetkým 240 značkovým obchodom na kontinente, z ktorých je v Hong-Kongu 12, v Južnej Kórei 30, Japonsku 74 a v Číne má 136 vlastných obchodov. Spoločnosť vlastní vo Francúzsku 70 samostatných značkových obchodov, z toho 12 v Paríži. Okrem toho v rámci Európy majú predajne v Belgicku, Nemecku a Švajčiarsku, v ostatných štátoch ich predávajú miestni veľkoobchodníci. Celkovo v 70 štátoch sú prítomní so 400 značkovými predajňami. Značkový obchod AIGLE dovolia otvoriť len tam, kde je dostatočný kapitál a odbornosť k tomu, aby bol dlhodobo prevádzkovateľný, očakávajú, že do kvality treba investovať, nejedná sa o víziu rýchlych peňazí. Vo Východnej Európe majú dvoch spoľahlivých partnerov, rumunské Aro Srl. a maďarskú Horváth és Társa Kft. Realizujú seriózne marketingové aktivity, tento rok na reklamnú kampaň v televízii minú 3 milióny eur.
Továreň sa rozkladá na 34 hektároch
Po prezretí predvádzacej miestnosti a obchodu v hlavnom meste, sme poobede cestovali do 300 km vzdialeného Chatelleraultu, kde nás „vymrštil“ slávny TGV vlak, spolu s pánom Buhagiarom sme boli na mieste za hodinu a pol. Ubytovaní sme boli v útulnom staručkom vidieckom hoteli mediteránneho vzhľadu, pôvodne stanicou poštových holubov, ktorý vyžaroval neskutočný pokoj a ponúkal len miestne výrobky.
Na druhý deň nás v továrni, ktorá pôvodne slúžila ako vojenské skladisko, prijala pani z marketingového oddelenia AIGLE. Továreň sa rozkladá na 34 hektároch, z toho budovy zaberajú 77 000 metrov štvorcových. Ešte predtým, ako nás nimi previedla, sme dostali dôkladný výklad o histórii firmy a výrobe čižiem.
Meno po orlovi
S výrobou obuvi s gumeným vonkajškom sa v Európe začalo v roku 1853, kedy Hiram Hutchinson priniesol technológiu výroby a základný materiál z Ameriky; výrobok dostal meno po americkom národnom symbole – orlovi, vtedy mala značka názov „a’ l’Aigle”. Prvá obuv mala len spodnú časť z gumy, vrchná časť bola z plátna. Vtedajšia materská firma bola vo vlastníctve Francúzov, hlavnými aktivitami bola výroba základných materiálov pre výrobu pneumatík, závod Aigle na výrobu čižiem bol len malým segmentom konzorcia. Kedysi pracovalo v prvom závode neďaleko Paríža 4 000 ľudí, po mechanizácii sa počet pracovníkov znížil na 400, cez deň dokážu vyrobiť 4 000 čižiem. Upozornili nás na to, že nám všetko ukážu, ale nie všade môžeme fotografovať, predovšetkým kvôli nepublikovateľným výrobným technológiám.
Ako sa vyrába čižma?
Pozrime sa, ako sa vyrába jedna gumená čižma patriaca do prémiovej kategórie. Z Vietnamu dovážajú surovú gumu v 20-40 kilogramových blokoch do závodu, kde prebieha celý proces výroby. Zo všetkých zásielok sa berú vzorky, ktoré analyzujú v továrenskom laboratóriu, na základe čoho rozhodnú, čo je potrebné pridať k optimálnej kvalite materiálu. Gumené rolky následne zomelú na prach, prifarbia a pridajú presné množstvo pomocných materiálov podľa výsledkov laboratórnych analýz, potom vyrobia gumené koberce o hrúbke 10 milimetrov. Po osušení ich natiahnu na palety v 200 kilogramových balíkoch, kde 24 hodín odpočívajú a finalizujú sa chemické väzby. Medzičasom sa z polotovarov zvlášť skladovaných podľa farieb realizujú laboratórne analýzy kvality. V nasledujúcej fáze ich zlisujú na koberce o hrúbke 1,5 mm, ktoré natočia na rozmerné veľké skladovacie valce, aby sa zabránilo ich zlepeniu dáva sa medzi ne textilná vrstva. Na ďalšom strojovom páse zohriatu gumu spájajú s textilným alebo neoprénovým materiálom tvoriacim vnútro čižmy. Ďalší pás vyrába vložky do topánok vo forme tabuliek, kedy do gumy pridávajú textilnú drvinu, čím bude nielen ľahšia, ale aj výrazne pružnejšia. Väčšina výroby surového materiálu je automatická, človek sa zapája len kontrolou prístrojov.
Čižma vznikne po 60 úkonoch
„Hand made“ sa začína v priebehu skladania čižiem. Jedna čižma vznikne po 60 úkonoch. Najskôr sa na základný materiál v hydraulických prešoch aplikujú šablóny a vyrežú sa časti – vložky do topánok, vnútro topánok, vonkajší obal, päta, špička, bočné časti atď. – vo veľkostiach od 36 do 50. Potom nastupuje zošitie vnútra čižmy, následne sa nasadí na „kopyto“, na ktorom nalepia vložku, neskôr spevnia špičku a pätu, vonkajšiu vrstvu, osadia klince, pracky, zips a nakoniec trojvrstvovú podošvu. Finálne sa tieto ručne realizované vrstvenia počas jednej hodiny vulkanizujú v peci so 140 stupňami. Po vychladnutí čižmy ponoria do vody, kde sa kontroluje ich vodeodolnosť. Finálny výrobok je po zabalení uložený do niektorého zo skladov, následne sa podľa objednávok dostáva do obchodného reťazca.
Z každej série denne vezmú 3 vzorky
Po prejdení všetkých výrobných pásov sme boli zvedaví na kontrolu kvality. Vo viacerých laboratóriách, kde sa realizovali rôzne analýzy, sme nemohli fotografovať a pomerne veľkú časť zameranú na vývoj sme si nemohli prezrieť. Z každej série denne vezmú 3 vzorky, ktoré prejdú analýzami opotrebúvania, odierania, odolnosti a stability, následne ich prerežú, aby prezreli pevnosť vrstiev a opotrebovanie materiálu. Najviac nám bol sympatický výrobný pás, ktorý polmiliónkrát ohol čižmu imitujúc 500 kilometrov chôdze. Tento istý test robia s topánkami pre 200 alebo 300 kilometrov „chôdze“. Po päťhodinovej návšteve sme spolu so zamestnancami obedovali v ich jedálni, následne sme navštívili predvádzací obchod nachádzajúci sa na 500 metroch štvorcových, kde môžu za priaznivé ceny nakupovať ľudia z okolia.
Návrat do mesta
Po rozlúčke so zamestnancami sme sa opäť s TGV vrátili do mesta. Na druhý deň sme si prezreli najdôležitejšie pamiatky Paríža, kde bol naším sprievodcom sám pán Buhagiar – už však nie oficiálnym tónom. Nakoniec sme unavení, ale s užitočnými poznatkami, cestovali domov.
Na základe toho, čo sme videli, môžeme pokojne povedať, že kde venujú toľko pozornosti kvalite surovín, polotovarov, výrobného procesu a konečného produktu, tam sa garantovane zákazník, ktorý si zakúpi AIGLE výrobky, nesklame.