V posledných desaťročiach čoraz viac našich poľovníkov cestuje na lov do zahraničia. Ruka v ruke s týmto trendom ide vznik špecializovaných cestovných agentúr. Čo od nich možno očakávať?
Poľovníctvo prešlo za posledných tridsať rokov veľmi dynamickým vývojom. Na trh neustále prichádzajú nové produkty či už v oblasti strelných zbraní, zameriavacej či pozorovacej optiky, streliva, oblečenia a najrôznejších doplnkov, tak i na poli informačnom, kde je hlavným hnacím motorom internet. Poľovníci si môžu veľmi rýchlo, účinne a efektívne vymieňať informácie, skúsenosti a postrehy, čo v minulosti v takom širokom rozsahu nebolo možné.
Poľovačka nie je len lov
Impulzom spomínaného vývoja bola nepochybne aj výrazná komercializácia poľovníctva po roku 1989. Možnosť cestovať a nakupovať v zahraničí umožnil prudký nárast aktívneho i pasívneho cestovného ruchu u poľovníkov. Mnohí kumulovali svoju poľovačku aj s túžbou spoznať iné krajiny, inú kultúru, zvyklosti a gastronómiu. V počiatkoch bol pre Slovenskú republiku príznačný skôr aktívny cestovný ruch, keď zahraniční poľovníci prichádzali na poľovačku k nám. No postupne sa aj u nás vytvorila široká vrstva slovenských poľovníkov, ktorí začali chodiť na poľovačku aj za hranice Slovenska a významne prispeli k nárastu pasívneho cestovného ruchu.
Novinka v cestovnom ruchu
Túžba našich poľovníkov cestovať za poľovníckymi zážitkami do zahraničia vytvorila podmienky pre vznik poľovníckych cestovných kancelárií a agentúr, ktoré tieto cesty sprostredkúvajú. V mnohých aspektoch išlo o úplne nový segment v rámci cestovného ruchu. Snaha poskytovať dobré a kvalitné služby, a zároveň potreba prevencie voči negatívnej kolízii záujmov sprostredkovateľa a klienta si vynútili potrebu dať týmto službám určitý normatívny charakter.
Od šľachty k ľudovému poľovníctvu
V minulosti bolo poľovníctvo výhradne výsadou šľachty, a neskôr solventnej triedy priemyselníkov a mešťanov. No vždy existovala vrstva profesionálnych hájnikov, či poľovníckych správcov, ktorí boli poľovníkmi telom aj dušou. Môžeme povedať, že toto povolanie sa dedilo z pokolenia na pokolenie. V období medzi rokmi 1948 až 1989 došlo k takzvanému zľudoveniu poľovníctva, keď nastal masový nárast poľovníckej komunity. Títo poľovníci však aj po roku 1989 v prevažnej väčšine poľujú v chotári svojho poľovníckeho združenia alebo u priateľov poľovníkov v okolí svojho bydliska. Tieto skutočnosti tu vymedzujeme najmä z dôvodu, že poľovníci odchovaní v rámci poľovníckeho združenia, ktorí často od útleho detstva chodievali do poľovného revíru, majú úplne iný náhľad na poľovníctvo ako človek, ktorý získal poľovný lístok bez toho, aby čo i len privoňal k poľovníctvu.
Nie je klient ako klient
Nechceme v žiadnom prípade deliť ľudí z hľadiska ekonomického či spoločenského. Ide skôr o rozčlenenie do dvoch základných skupín, nakoľko je veľmi badateľný rozdiel medzi klientom – dlhoročným poľovníkom a novopečeným či sviatočným lovcom. Klienti, ktorí aktívne poľujú v niektorom poľovníckom združení, sú spravidla pokojnejší, trpezlivejší a rozvážnejší. Chápu, že úspešnosť lovu závisí od mnohých faktorov, a tiež si radi najskôr poľovný revír poprezerajú, oboznámia sa s novým prostredím a netlačia hneď na pílu. Potom sú tu naopak klienti, ktorí z rôznych dôvodov nemajú dostatok času a poľovačka je pre nich súčasť biznis plánu. Stáva sa, že majú svoju utkvelú predstavu, ako bude poľovačka vyzerať, a samozrejmosťou je pre nich presný časový harmonogram. Ak sa tento harmonogram nenapĺňa podľa ich očakávania a predstáv, začína sa u týchto klientov prejavovať viditeľná nervozita.
Lepšie by bolo u Fera
Sú prípady, keď nespokojní klienti začnú organizáciu poľovačky neprimerane kritizovať a poukazujú na to, že ak by šli radšej tam či onam, bolo by to lepšie. Odvolávajú sa i na to, ako by to bolo kdesi u Joža, Miša či Fera. No v danom momente sú na poľovačke, ktorú im sprostredkovala naša cestovná kancelária a oni sú tam preto, že sa tak slobodne a dobrovoľne rozhodli, pričom akceptovali aj naše podmienky poskytovania služieb. Pritom si azda ani neuvedomujú, že naším cieľom je, aby sa ich očakávania naplnili a aby z poľovačky odchádzali spokojní.
K úspechu treba aj šťastie
Pri poľovníckych zájazdoch je celková spokojnosť klienta závislá od mnohých faktorov, ktoré niekedy nemôže ovplyvniť klient, sprievodca, a ani cestovná kancelária či agentúra. Môžu vzniknúť aj rôzne nepríjemné situácie. Treba si uvedomiť, že ak sa niektorý z poľovníkov rozhodne ísť na poľovnícky zájazd, kupuje si v prvom rade poľovačku. A každý poľovník vie, že k dobrej poľovačke treba aj veľký kus šťastia a streleckého umenia. Ak by sme to porovnali s klasickými cestovnými kanceláriami, ktoré ponúkajú dovolenkové pobyty pri mori, tiež klientovi nedokážu zaručiť maximálnu spokojnosť. Nedokážu zabezpečiť, aby sa klientovi všetko páčilo, aby bolo všetko podľa jeho predstáv, aby bola jasná obloha a aby slnko svietilo počas celého pobytu.
Pomaly ďalej zájdeš
Odporúčame všetkým, ktorí sa rozhodnú využiť služby poľovníckej cestovnej kancelárie, aby si na poľovačku vyčlenili dostatok času, minimálne tri dni, a tiež aby sa ešte pred samotným lovom oboznámili so všeobecnými podmienkami poskytovania služieb u danej cestovnej kancelárie či agentúry.